ΒΙΟΣ: Απόστολος Παύλος

Απόστολος Παύλος

Ο μεγαλύτερος απόστολος τον χριστιανισμού και κήρυκας τον Ευαγγελίου (γύρω στο 15 μ.Χ. - 67 μ.Χ.). γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας. Ονομαζόταν Σαούλ και ανήκε στη φυλή τον Βενιαμίν. ‘Ηταν Ρωμαίος πολίτης και γνώριζε από μικρός τα ελληνικά. Σπούδασε τη Γραφή κατ το Νόμο κοντά στο ραββίνο Γαμαλιήλ. Σύμφωνα με τη συνήθεια των ραββίνων έμαθε την τέχνη του σκηνοποιού, που τη χρησιμοποίησε για βιοποριστικούς σκοπούς ακόμα και αργότερα, όταν δηλ. ήταν απόστολος του Χριστού. Ο Σαούλ ήταν Φαρισαίος και θαυμαστής του φαρισαϊκού Νόμου. Ήταν τόσο αφοσιωμένος στο νόμο, ώστε κατά το λιθοβολισμό του πρωτομάρτυρα Στέφανου φύλαγε τα ρούχα των λιθοβολιστών, επιδοκιμάζοντας την ενέργεια αυτή. Στη συνέχεια πήρε μέρος στο διωγμό πού κηρύχτηκε εναντίον των χριστιανών και συνέβαλε στη φυλάκιση πολλών απ’ αυτούς. Σύμφωνα με τις Πράξεις των Αποστόλων και τις Επιστολές του ίδιου τον Παύλου, τόσο μεγάλο ήταν το μίσος τον για τους χριστιανούς, ώστε, όταν αποφάσισε να πάει στη Δαμασκό, ζήτησε από τον αρχιερέα μια επιστολή που να του επιτρέπει τη σύλληψη χριστιανών. Παρά το αντιχριστιανικό του μένος όμως υπήρξε, σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, ο εκλεκτός του Θεού που επιλέχτηκε για τη διάδοση τον θείου λόγου. Η μεταστροφή του στο χριστιανισμό έγινε ενώ βρισκόταν στο δρόμο προς τη Δαμασκό. Παρουσιάστηκε ο Χριστός μέσα σ’ ένα εκτυφλωτικό φως, τον έχρισε απόστολο και τον βεβαίωσε ότι στη Δαμασκό Θα τον έδινε οδηγίες. Οι οδηγίες δόθηκαν από τον Ανανία πού βάφτισε το Σαούλ σύμφωνα με την παράδοση, το έτος 36 μ.Χ. Από τότε πήρε το όνομα Παύλος. Ο Παύλος ανήκε στην κατηγορία των ανθρώπων που υποστηρίζουν με πάθος και μέχρι θανάτου την ιδεολογία τους. Έτσι, από φανατικός διώκτης του Χριστιανισμού, έγινε φλογερός θαυμαστής του και δάσκαλος του Ευαγγελίου στον κόσμο. Η διδασκαλία του άρχισε στις συναγωγές της Δαμασκού, όπου και απέκτησε πολλούς άσπονδους εχθρούς. Στη συνέχεια, έμεινε τρία χρόνια στην Αραβία, πήγε στα Ιεροσόλυμα, όπου γνώρισε τους άλλους αποστόλους και τέλος έμεινε για λίγο στην πατρίδα τον, την Ταρσό. Εκεί συνάντησε το Βαρνάβα και αποφάσισαν μαζί να κηρύξουν το Ευαγγέλιο στην Αντιόχεια, ονομάζοντας μάλιστα την εκκλησία της Μητρόπολη των Εκκλησιών. Ύστερα από σύντομη παραμονή στα Ιεροσόλυμα γύρισαν και πάλι στην Αντιόχεια. Μέχρι το Θάνατό τον, ο Παύλος έκανε τέσσερις αποστολικές περιοδείες με σκοπό την κήρυξη του θείον λόγου.

Πρώτη αποστολική περιοδεία (47–48 μ.Χ.). Ο Παύλος ξεκίνησε μαζί με το Βαρνάβα και τον ανιψιό του Ιωάννη (πρόκειται για τον Ευαγγελιστή Μάρκο) ακολουθώντας τη διαδρομή: Κύπρος (από τη Σαλαμίνα μέχρι την Πάφο), Πέργη Παμφυλίας, Αντιόχεια Πισιδίας, Ικόνιο, περιοχές της Λυκαονίας, Δέρβη, Λύστρα. Στην επιστροφή πέρασαν από τις ίδιες πόλεις και κατέληξαν στην Αντιόχεια. Παντού το Παύλος με το Βαρνάβα - ο Μάρκος παρέμεινε στην Πέργη - κήρυσσαν το Ευαγγέλιο, κάνοντας ταυτόχρονα θαύματα, που μαρτυρούσαν τη Θεϊκή τους αποστολή. Το 49 μ.Χ. περίπου έγινε στα Ιεροσόλυμα η Αποστολική Σύνοδος με σκοπό να λύσει το ακόλουθο πρόβλημα: αν οι χριστιανοί που προέρχονταν από εθνικούς θα έπρεπε, όπως οι Ιουδαίοι χριστιανοί, να κάνουν περιτομή. Ο Παύλος υποστήριξε τότε τη μη αναγκαιότητα της τελετουργίας αυτής, την αποκοπή δηλ. του χριστιανισμού από τον ιουδαϊσμό, πράγμα που έγινε αποδεκτό.

Δεύτερη αποστολική περιοδεία (49–52 μ.Χ.). Είναι η σπουδαιότερη από τις περιοδείες του. Την έκανε χωρίς τον Βαρνάβα και το Μάρκο, αλλά έχοντας ως βοηθό του το Σίλα, ενώ από τα Λύστρα τον συνόδεψε και ο αδελφόθεος Τιμόθεος. Στη διάρκεια αυτής της περιοδείας επισκέφτηκε και την Ελλάδα. Η διαδρομή της περιοδείας αυτής ήταν: Συρία, Κιλικία, Λύστρα, Φρυγία, Γαλατία, Ασία, Τροία (απ’ όπου πήρε μαζί το Λουκά), Σαμοθράκη, Νεάπολη, Φίλιπποι Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, Βέροια, Αθήνα, Κόρινθος, Έφεσος, ενώ περνώντας από την Καισάρεια, γύρισε στα Ιεροσόλυμα και στην Αντιόχεια. Σε όλα τα μέρη που επισκεπτόταν ίδρυε εκκλησίες όπως η εκκλησία των Φιλίππων, η πρώτη της Ευρώπης και κήρυσσε το Θείο λόγο (όπως στον Αρειο Πάγο της Αθήνας), όπου κήρυξε τον Άγνωστο Θεό.

Τρίτη αποστολική περιοδεία (53–58 μ.Χ.). Ήταν η πιο περιπετειώδης. Επισκέφτηκε τη Γαλατία και τη Φρυγία, τη Μακεδονία και όλες τις περιοχές μέχρι την Κόρινθο. Στην επιστροφή πέρασε από τη Μακεδονία, την Τροία, την Άσσο, τη Μυτιλήνη, τη Μίλητο, την Κω, τη Ρόδο, τα Πάταρα, την Τύρο, την Πτολεμαΐδα, την Καισάρεια και τα Ιεροσόλυμα, όπου του επιτέθηκαν οι Ιουδαίοι θεωρώντας τον εχθρό τον Νόμου. Τελικά κατέφυγε μαζί με τον ευαγγελιστή Λουκά στη Ρώμη, όπου οργάνωσε εκκλησία.

Τέταρτη αποστολική περιοδεία (62–64 μ.Χ.). Αυτή τη φορά επισκέφτηκε μάλλον την Ισπανία και στη συνέχεια τη Μακεδονία, την Ασία, την ’Εφεσο, την Κρήτη, την Ελλάδα, την Ήπειρο και κατέληξε στη Ρώμη, όπου βρήκε μαρτυρικό θάνατο μαζί με τον Απόστολο Πέτρο την εποχή της αυτοκρατορίας τον Νέρωνα (67 μ.Χ.). Ο Παύλος, εκτός από το αποστολικό έργο του που είναι τεράστιας σημασίας, έγραψε κατ 13 επιστολές: Προς Φιλήμονα, Προς Γαλάτας, Προς Ρωμαίους, δύο Προς Κορινθίους, Προς Τίτον, δύο Προς Τιμόθεον, δύο Προς Θεσσαλονικείς, Προς Φιλιππησίους, Προς Κολοσσαείς, και προς Εφεσίους.